Saran kotikolo

Lapsen synttärilahjareissu Joulupukin luo

Reilu viikko sitten se koitti, kauan odotettu lapsen synttärilahja ja reissu Rovaniemelle Joulupukkia tapaamaan. Lapselle reissu oli täysi yllätys, ja kerroimme lähdöstä vasta samana aamuna. Osin siksi että se on tosiaan yllätys, ja osin siksi ettei lapsen tarvitse pettyä jos reissu jouduttaisiin perumaan. Koska tuntuu että tauteja leviää nyt ovista ja ikkunoista ja metsäpoluiltakin, ei matkaan pääsy ollut mikään itsestäänselvyys. Mutta pääsimme, menimme, nautimme ❤️

Joulupukin pajakylä

Olimme Rovaniemellä puoli kahden maissa iltapäivällä, ja suuntasimme suoraan taksilla Joulupukin pajakylään. Päivä oli pilvinen ja hämärä, ja voi että miten kauniisti ne Pajakylän valot pääsivät esiin! Aivan ihanan satumaan näköinen paikka. Etenkin, kun kaikki puut olivat lumoavan näköisiä lumipeitteen alla, vaikka lumi oli muuten vielä vähäistä. Tuli todellakin Lappi-fiilis välittömästi.

Itse Pajakylässä ei ole ihmeitä, ellei ole valmis maksamaan maltaita poro- tai huskyajeluista. Lunta oli vielä niin vähän, että rekien alla oli pyörät. Me katselimme vähän ympäristöä ja kävimme pikaisesti syömässä sellaisessa lähinnä rinnebaaria muistuttavassa pisteessä. Ei ihan viihtyisin, mutta ajoi siinä hetkessä asiansa. Kylässä oli tietysti itse tarinan päähenkilö eli Joulupukki itse, ja pukin toimistoon saikin hetken jonottaa. Paikalla oli onneksi vauhdikas tonttu viihdyttämässä lapsia. Itse vierailu pukin luona oli pikainen, mutta ainakin meni täydestä. Paikalla ei saanut itse ottaa kuvia, mutta tonttu nappasi muutaman koko porukalla ja pukista ja lapsesta erikseen. Kuten varmaan arvaatte, hinnat olivatkin sitten aikamoisia jos kuvat olisi halunnut ostaa. Jäätiin siis miettimään asiaa.

Ihana lapin henkeä tulviva hotelli

Paikassa olisi ollut kotieläinpihan tyyppinen paikka lisämaksusta, mutta ajattelimme skipata sen ja mennä seuraavana päivänä, jos ehtisi. Napero oli tosi väsynyt ja lähdimme taksilla kohti hotellia. Tyyppi nukahti taksiin hetkessä, ja nukkui vielä hyvän aikaa huoneessa kun sain hänet sinne kannettua.

Yövyimme Lapland Hotel Sky Ounasvaarassa, upealla paikalla Ounasvaaran huipulla. Ja huone oli super hieno kahden makuuhuoneen, olohuoneen ja huoneessa olevan saunan kombo. Sänky näytti niin muhkealta että teki heti mieli sukeltaa lakanoihin! Kun napero heräsi, kävimme heti kaikki yhdessä saunassa ja valmistauduimme illalliselle hotellin ravintolassa.

Ravintolan miljöö oli yhtä upea kuin koko hotelli. Olemme yöpyneet aiemmin Lapland Hotel Bulevardilla, joten osasimme toki odottaa hyvää, mutta siellä Lapin tunnelmissa kokonaisuus nousi vielä ihan uudelle tasolle. Ne ikkunoiden takana kohoavat lumiset puut, hämärässä loistavat valot, pöytien kynttilät…kaikki oli ihan maagista. Hotellin ja Pajakylän välillä oli vähän matkaa ja taksille tuli vähän enemmän hintaa, mutta majoituspaikka oli kerrassaan täydellinen. Ainut miinus että huoneessa oli tosi kylmä. En tiedä onko aina vai onko ihan säästösyistä.

Söin illallisella ceasarsalaatin ja mies poron sisäfilettä (vai oliko se ulko?). Lapselle löytyi riistalihapullia ja ranskalaisia, mikä olikin ollut toiveissa. Kun mies ja lapsi kävivät välissä vessassa, tarjoilija tuli kysymään oliko kyseessä tosiaan synttärimatka (lapsi saattoi sitä kaikille onnessaan kailottaa) ja laitetaanko hänelle kakkupala kynttilällä jälkiruuaksi. Kun pöytään sitten saapui jälkiruualla pala suklaakakkua ja sen päällä palava kynttilä, toisen naama loisti kuin aurinko. Erittäin onnistunut ilta siis, ja erinomaista palvelua. Koko hotellin osalta kaiken kaikkiaan, homma toimi kuin unelma.

Huoneessa vielä jonkin aikaa hengattiin hereillä, ennen kuin napero meni sänkyyn ja katselin miehen kanssa toisessa makkarissa hetken telkkaria. Nukuin lapsen kanssa toisessa makuuhuoneessa, ja oi että se sänky ja tyynyt ja peitot oli juuriniin ihanan muhkeita kuin miltä näyttivät! Täydellinen sänky. Välillä kurkin vielä illalla ikkunasta verhojen takaa, koska ne lumiset puut vaan näyttivät niin mielettömän hienoilta.

Toinen päivä huviteltiin SantaParkissa

Aamupalan jälkeen (joka oli myös erinomainen) vietettiin vielä rauhassa aikaa huoneessa puolille päivin. Lapsi touhusi värityskirjan kanssa ja itse katselin jotain telkkarista sattumalta tulevaa joululeffaa. Oltiin kaikki käpertyneenä samaan sänkyyn. Sitten tsekattiin ulos hotellista ja ajettiin taksilla SantaParkiin – Joulupukin kotiluolaan. Mikä on ihan kirjaimellisesti luola.

Se oli enemmän huvipuistotyylinen paikka, missä oli jääveistoluola, tonttujuna, esityksiä, piparien koristelua, askartelupaja ja kyllä, myös se itse Joulupukki. Tonttujuna oli selkeästi lapsen suosikki, ja se junakyyti taidettiin ajaa viitisen kertaa. Se olikin ihana satujuna, mikä vei muun muassa läpi lumisen talvimaiseman ja tonttujen  leluverstaan.

Lapsi sai matkamuistoksi pehmoleluhuskyn, mikä pääsisikin sen jälkeen kunniapaikalle ykkösunileluksi. Joulupukin tapaamiseen sai taas jonkin aikaa jonottaa, vaikka jono ei ollut pitkä. Mutta tällä kertaa siellä sai olla paremmin rauhassa. Ja tonttu nappasi kuvat myös meidän omalle puhelimelle, mikä oli ihan super. Onneksi ei siis ostettu niitä kalliita kuvia muualta. Askartelupajassa syntyi pari tekelettä, jotka päätyivät kotona joulukuusen oksille. Katsoimme myös tonttuesityksen, jossa tontut temppuilivat mm. trampoliinilla varsin hienosti.

Lapsi toisteli väsyneenäkin moneen otteeseen että tämä oli paras synttärilahja ikinä ja voidaanko myös ensi vuonna antaa hänelle jokin synttärireissu. En tiedä reissusta, mutta tekemistä ainakin. Tästä jäi aivan ihania muistoja, ja on upeaa katsoa miten se joulun taika ja Joulupukin näkeminen on lapselle ihan taianomaista. Lapsen synttärilahja meni sikäli ihan nappiin. Keräsin muistoksi vielä kuvat kuvakirjaan, mistä napero pääsee niitä katsomaan aina halutessaan.

SEURAATKO JO MUUTEN MYÖS TÄÄLLÄ?