Hae
Saran kotikolo

Pikavinkit vappuherkkuihin!

Vappu on taas täällä ja aika pistää bileet pystyyn sekä pöytä koreaksi. Pikavinkit vappuherkkuihin auttaa juuri siinä. Tämä keväthän on vielä vähän erikoinen eikä vappu välttämättä herätä samanlaista juhlamieltä kuin normaalisti. Mutta sitä suuremmalla syyllä pistetään vappuna herkkuja pöytään, levitellään serpentiiniä ympäriinsä ja vietetään ihanaa keväistä juhlaa iloisin mielin. Tässä jaan vielä omat viime hetken vinkkini vapun tarjottaviin, mikäli omasta juhlapöydästäsi kenties puuttuu vielä ideoita. Ja nämä ihanat vappuun sopivat ruuat sopivat muihinkin herkkuhetkiin, joten nappaa ohjeet talteen myös jatkoa varten!

 

Pikavinkit vappuherkkuihin

 

Mitäpä olisi vappu ilman perunasalaattia! Tämä perunasalaatti on uskomattoman herkullinen lisuke, ja sen salaisuus on erittäin maistuva kastike sekä lehtikaali. Tätä ohjetta on kyselty niin somessa kuin kaveripiirissä, ja se on kaikeksi onneksi helppo kuin mikä, mutta nostaa perunasalaatin ihan uudelle tasolle. Nam!

 

Paras perunasalaatti

Voita tihkuva rapea patonki, sehän sopii minkä kanssa vain! Rapea, mehevä, ihanalla valkosipulivoilla täytetty gluteeniton patonki on mitä herkullisin lisuke salaateille, keitoille, juhlapöydille ja muuten vaan iltapalaksi – melkeinpä siis hetkeen kuin hetkeen. Valmistuu helposti ja kerralla voi tehdä useammankin valmiiksi pakastimeen odottamaan – vähän kuin kaupan valmispatonkien kanssa.


Täydellinen gluteeniton valkosipulivoipatonki

Sen patongin oheen sopii esimerkiksi ruokaisa salaatti, kuten kevään sesonkiherkusta parsasta valmistettu. Tämä on täyttävä ja makua tulviva salaatti, joka toimii myös pääruokana. Lisukkeita voi vaihdella ja salaatin valmistaa myös täysin vegenä. Kokeile esimerkiksi kananmunan tilalle revittyä tofua ja korvaa pekoni savustetuilla pähkinöillä.

Maistuva parsasalaatti

Pienet käsin syötävät makupalat ovat helppo ratkaisu, jos istumapaikkoja ei ole tarpeeksi. Nämä törkeän maukkaat pikkupizzat toimivat myös piknikillä! On tullut tehtyä usein ja lukuisiin eri tilaisuuksiin, ja nämä toimivat aina yhtä hyvin. Kenties jopa omia suosikki pizzojani. Yksinkertaista, mutta täynnä makujen juhlaa!

Pienet bataattipizzat

Vappuun sopii myös loistavasti erilainen pikkupurtava, joten kokeilepa muun muassa helppoja suolaisia makupaloja. Lisukkeeksi toimii mikä vaan aina erilaisista tahnoista ja levitteistä juustoihin, hedelmiin ja leikkeleisiin.

Gluteenittomat suolakeksit

Sitten se herkkupuoli. Vappuun nyt kuuluvat ainakin ne munkit, tässä tapauksessa gluteenittomat hillomunkit… Tässä on kaksi ohjetta, joista voi valita itselleen sopivamman. Kuohkeita, maukkaita ja pehmoisia hillomunkkeja valmistuu molemmilla ohjeilla.

Gluteenittomat hillomunkit

Vegaaniset ja gluteenittomat hillomunkit

Hauska vaihtoehto on myös super suklainen kakku, joka saa rouskuvan säväyksen popcorneista.

Suklaa-popcornikakku

 

Kesää odotellessa kelpaa myös herkutella mansikoilla, ja pakastemansikat toimivat tässä ihanassa kakussa hyvin. Kun ei osaa valita kahden vaihtoehdon välillä, kannattaa ottaa ne molemmat – suklaista brownieta ja ihanaa moussemaista mansikkaa!

 

Mansikkajuustokakku browniepohjalla

Joka juhlassa toimii aina klassinen porkkanakakku.

Gluteeniton porkkanakakku

Gluteeniton vegaaninen porkkanakakku

Siinäpä vielä ideoita, joilla ruokapöytää täydentää. Muistakaa nauttia ruuasta, auringosta ja ulkoilusta. Kesä on pian täällä ja juhlatunnelma sen kuin jatkukoon! Jospa aikanaan pääsisi viimein taas juhlimaan ihan isolla porukalla löheisten kanssa.

Ihanaa vappua!

SEURAATKO JO MUUTEN MYÖS TÄÄLLÄ?

 

Instagram

Blogit.fi  

Facebook

Parhaat ruokablogit

Trooppinen papusmoothie

Mikä ihana ja täyttävä herkku, nimittäin trooppinen papusmoothie! Jatkuvan proteiinivillityksen keskellä olisikin sopivaa, että smoothien proteiinilisä otettaisiin välillä ihan oikeasta ruuasta proteiinijauheiden sijaan. Papujen mukana smoothieen saa myös laadukkaita hiilihydraatteja, kuituja sekä muun muassa rautaa ja B-vitamiineja. Varsin kelpo alku päivään siis!

Papusmoothie on ihanan kermainen ja täyttävä juoma, ja sen sisältöä voi vaihdella loputtomasti estäen kyllästymisen. Tähän ohjeeseen laitoin omat suosikkini, joista papusmoothien kokeileminen on helppo aloittaa. Käyttämästäsi papulajikkeesta riippuen smoothiessa toimivat niin marjat, hedelmät, vihannekset kuin siemenet ja pähkinätkin. Valkoiset pavut ovat ihanan kermaisia ja maultaan sen verran neutraaleja, että niillä on helppo aloittaa. Kikherneistä saa puolestaan herkullisen smoothien muun muassa mantelimaidon, tahinin ja hunajan yhdistelmänä. Mustat pavut sopivat puolestaan loistavasti suklaiseen herkkusmoothieen, johon voi raakakaakaojauheen ohessa lisätä vaikka avokadoa ja banaania.

Tällä kertaa kokeilussa kuitenkin valkoisista eli voipavuista valmistettu kermainen, vaalea smoothie, joka täyttää vatsan helposti ja ravitsee kokonaisen aterian edestä. Lisäksi smoothie on raikas ja hedelmäisen makea herkku. Jos haluat smoothiesta erityisen makeaa, lisää siihen hieman hunajaa tai agavesiirappia.

Ohjeella valmistuu kaksi isoa tai neljä pientä lasillista.

  TROOPPINEN PAPUSMOOTHIE

 
2dl valkoisia papuja
3dl kasvimaitoa (käytin kauramaitoa)
1 banaani
1,5dl mangososetta
Ripaus Bourbon vaniljaa

Jos käytät purkkipapuja, valuta tölkistä neste pois ja huuhtele pavut kylmän veden alla. Muussa tapauksessa liota papuja kylmässä vedessä 10-12 tuntia, valuta vesi pois ja keitä ne sen jälkeen kypsäksi. Keittämisen jälkeen valuta keitinvesi pois ja huuhtele pavut kylmässä vedessä. Anna papujen jäähtyä.

Voit käyttää banaanin pakastettuna tai sulana sen mukaan kuinka paksua smoothieta haluat. Pakastetuilla hedelmillä saat pehmismäisen, paksun koostumuksen.

Annostele kaikki ainekset tehosekoittimen kannuun tai erilliseen kulhoon ja sekoita sileäksi seokseksi tehosekoittimella tai sauvasekoittimella. Nauti heti.

 

Papusmoothie on ollut itselläni aamupalana vähän eri muodossa nyt useamman kerran viikossa, kun olen siirtynyt päätteen ääreen heti heräämisen jälkeen ja syönyt aamupalaa töitä tehdessä. Smoothien litkiminen töiden ohessa on ollut kätevä tapa saada itsekin ruokaa mahaan ennen kuin nälkä pääsee kasvamaan liian suureksi ja aamupala venähtämään useammalla tunnilla.

Mitä mieltä te olette papusmoothiesta? Jos tulette kokeilleeksi erilaisia ohjeita, jakakaa ihmeessä vinkkejä eri makuyhdistelmistä mitä voisin itsekin kokeilla.

 

SEURAATKO JO MUUTEN MYÖS TÄÄLLÄ?

Instagram

Blogit.fi  

Facebook   

Parhaat ruokablogit