Saran kotikolo

Loman vika viikonloppu Lappeenrannassa

Niin se joululomakin loppui. Ja olipa ihana loma tänä vuonna! On mökkeilty, ulkoiltu, katsottu leffoja, saunottu, herkuteltu, nukuttu pitkään, luettu paljon – kaikkia lempparijuttuja koko loma täynnä. Viimeiset lomapäivät oltiin naperon kanssa vielä poissa kotona, kun vietettiin pitkä viikonloppu Lappeenrannassa.

Viikonloppu Lappeenrannassa

Lähdettiin matkaan aikaisin perjantaina, jo aamu seiskan junalla. Oli hyytävä pakkanen ja talsittiin juna-asemalta mun vanhempien asunnolle sataman nurkalle. Ihastelen ikkunasta avautuvaa maisemaa joka kerta uudestaan – siellä näkyy Saimaa ja linnoituksen kaunis valaistus. Ja näin kaupungissa vierailevalle sijainti on ihan nappiin, koska kaikki on lähellä.

Perjantaina heitettiin vaan reput kämpille ja lähdettiin liikenteeseen. Lupasin lapselle värityskirjan, joten käytiin ensimmäiseksi kirjakaupassa valitsemassa se. Vaihteeksi Frozenia. Tuo tyyppi ei sitten kyllästy – Frozen II on katsottu ties kuinka monta kertaa. Päätettiin mennä viettämään pakkaspäivää leffaan, missä pyöri uusi Muuttomatka elokuva. Sitä ennen syötiin Rosson lounaspizza puoliksi (okei, mulla oli ehkä vähän enemmän). Muuttomatka oli yllättävän kiva elokuva, joten voin suositella sitä. Itseäkin nauratti useampaan kertaan, eikä tässä ollut niitä kaikkia typeriä juttuja mitä uusissa lastenleffoissa tuppaa nykyään olemaan. Positiivinen yllätys.

Leffan jälkeen käytiin kaupassa, ja koska juuri kassalla ollessa palohälytykset alkoi soida ja kaikkien piti poistua rakennuksesta, käytiin sitten vielä uudestaan toisessa kaupassa. Kämpillä tein satsin makaronilaatikkoa uuniin ja käytiin saunassa. Sen jälkeen pyjamat päälle, ruoka ja leikkimistä. Iltasatu ja napero nukkumaan. Itse tein vielä iltapalaa ja yritin katsoa vähän telkkaria, mutta väsytti niin paljon että menin myös nukkumaan.

Kaveriseuraa koko päiväksi

Lauantaina vietettiin koko päivä mun kaverin luona, missä naperoa odotti mun kummipoika ja tämän vuoden ikäinen pikkuveli. Oli tosi kiva päivä. Iltapäivällä käytiin vähän ulkona pulkkamäessä, mutta 20 asteen pakkanen oli vähän liikaa. Syötiin tacoja ja tortilloita ja ulkoilun jälkeen kuumaa teetä. Takaisin tultiin vasta iltapalalle. Katsottiin vielä Avara luonto ja sitten nukkumaan. Naapurikämpässä oli tosin sellaiset bileet, että itse valvoin tunteja.

Sunnuntaina syötiin banaanilettuja aamupalaksi ja nähtiin kaverin kanssa vielä uudestaan. Me käytiin Etelä-Karjala museossa katsomassa Ysäri-näyttely. Nostalgista! Näyttelyssä oli tuttuja juttuja omasta lapsuudesta, mitä pääsi näyttämään lapsille ja itsekin muistelemaan vuosien jälkeen. 90-luvulla oli kyllä paljon siistejä juttuja. Kinder-munien yllätykset, Nirvana, jääkiekon MM-kulta, trollit sun muut. Hieno vuosikymmen. Käytiin myös Satamatie 6:n kahvilassa, mikä on Lappeenrannassa käydessä aina must. Ihana paikka, taivaallisen hyvää kahvia. Join piparilaten. Illalla käytiin saunassa.

Mun äiti tuli mökiltä kaupunkiin sunnuntai iltana, joten saatiin viimeisille päiville vielä seuraa. Maanantaina työjuttuja ja viimein lauhtuneemmassa säässä leikkipuistossa käynti. Vielä nähtiin kaverit ja mentiin yhdessä leffaan katsomaan Lassie. Tiistaina vaellettiin iltapäivästä takaisin juna-asemalle ja matkustettiin kotiin. Arkea kohti taas, ja viimeisiin kuukausiin tuossa päiväkodissa ennen ensi syksynä alkavaa eskaria. Aika hurjaa.

SEURAATKO JO MUUTEN MYÖS TÄÄLLÄ?